SAAS-SOPIMUKSET
Mikä on SaaS-sopimus?
Ilmoitusvelvollisen tulee tietää, kenen kanssa asioidaan ja millaista asiakkaan normaali toiminta on.
SaaS-sopimus (Software as a Service) määrittää, millä ehdoilla ohjelmistoa käytetään palveluna verkon yli. Toisin kuin perinteisessä ohjelmistolisenssissä, ohjelmisto toimii palveluntarjoajan ylläpitämässä tai lisensoimassa pilviympäristössä. Asiakas saa oikeuden palvelun käyttöön yleensä kuukausi- tai vuosimaksua vastaan.
SaaS-palvelu on teknisesti kevyempi ja liiketoiminnallisesti joustavampi vaihtoehto, mutta sopimuksellisesti monikerroksinen. SaaS-sopimus ei koske pelkästään palvelun käyttöoikeutta, vaan myös vastuita, tietojen hallintaa ja palvelun jatkuvuutta – eli hyvinkin kriittisiä riskinjakoa määrittäviä ehtoja.
Mitä SaaS-sopimus kattaa?
SaaS-sopimuksen keskeisiä osa-alueita ovat esimerkiksi:
-
Palvelun saatavuus ja laatu (SLA): miten palvelun käytettävyys varmistetaan ja miltä osin palveluntarjoaja vastaa sen toimivuudesta.
-
Tietosuoja ja tietoturva: miten dataa käsitellään ja suojataan, erityisesti jos palvelussa käsitellään henkilötietoja.
-
Käyttöoikeudet ja skaalautuvuus: millaisia käyttörajoituksia sopimus sisältää ja miten ylitykset hinnoitellaan.
-
Muutostenhallinta: millä ehdoilla SaaS-palvelua kehitetään ja päivitetään.
Hyvin laadittu SaaS-sopimus huomioi palvelun elinkaaren kokonaisuutena ja luo riskitasapainon, joka tukee molempien osapuolten liiketoiminnan tavoitteita. Samalla se tunnistaa palvelun luonteen usealle asiakkaalle tuotettavana standardoituna ratkaisuna.
Miten sääntely vaikuttaa SaaS-sopimuksiin?
Sääntelyllä on kasvava rooli myös SaaS-sopimuksissa. Tietosuojasääntely on tullut huomioida jo pitkään, mutta tietoturvauhkien kehittyessä ja maailmantilanteen muuttuessa erityisesti henkilötietojen suojaamiseen ja henkilötietojen siirtoon liittyvät ehdot ovat yhä tärkeämpiä.
Lisäksi syksyllä 2025 sovellettavaksi tullut EU:n datasäädös (Data Act) edellyttää, että SaaS-sopimuksiin sisällytetään tietyt palvelun vaihtamiseen ja datan siirtoon liittyvät ehdot. Datasäädös edellyttää esimerkiksi asiakkaan oikeutta irtisanoa SaaS-sopimus enintään kahden kuukauden irtisanomisajalla sekä palveluntarjoajan velvollisuuksia, joilla mahdollistetaan asiakkaan datan siirto ja sujuva vaihtoprosessi.
Miten luodaan hyvä SaaS-sopimus?
SaaS-sopimukset yhdistävät teknologian, liiketoiminnan ja juridiikan. Hyvä sopimus syntyy näiden osa-alueiden asiantuntijoiden yhteistyönä. Liiketoimintaa ymmärtävän juristin rooli korostuu entisestään, jotta SaaS-sopimus ei ainoastaan täytä sääntelyn vaatimuksia, vaan myös tunnistaa olennaisimmat käytännön riskit ja osapuolten kaupalliset intressit.
