top of page

In-house juristista neuvonantajaksi – 100 ensimmäistä päivää Folksilla

Siirryin pitkän, melkein 25 vuoden jälkeen yritysjuristin roolista Folksille asiakastyöhön ja neuvonantajan rooliin noin 100 päivää sitten. Uuteen organisaatioon astuminen on aina jännittävää ja se tuo mukanaan oppimista, oivalluksia ja väistämättä myös hetkiä epämukavuusalueella, alueella, jolla ihminen oppii eniten. 


Folksilla minut otettiin vastaan lämpimästi ja työnkuvani on monipuolinen. Taustani takia minulla on kokemusta hyvinkin erilaisissa kokonaisuuksissa avustamisesta. Alusta lähtien olenkin työskennellyt eri asiakkaiden erilaisten toimeksiantojen kanssa, ja mikä parasta, olen todellakin päässyt kehittämään omia taitojani uudenlaisten haasteiden parissa ja oppinut todella paljon. Yhtä lailla olen oppinut valtavasti kollegoiltani Folksin tiimissä, jossa osaaminen on huippuluokkaa, egoilu puuttuu ja asiakastyöhön suhtaudutaan intohimolla. 


Näiden ensimmäisten 100 päivän aikana olen pysähtynyt myös pohtimaan, mitä eroa on ulkopuolisen neuvonantajan ja yritysjuristin rooleilla, ja mitä voin tuoda mukanani aiemmasta taustastani Folksille, jonka brändi rakentuu vahvasti inhouse-juristin pragmaattisuuteen ja ratkaisukeskeisyyteen yhdistettynä sisällöltään hyvin laadukkaaseen lopputulokseen. 


Mitkä ovat oleellisimmat erot yritysjuristin ja neuvonantajan rooleissa? 


Noin 25 vuoden urani aikana yritysjuristina ja lakiasiainjohtajana opin, että sisäinen yritysjuristi ei ole vain juridinen neuvonantaja, hän on ennen kaikkea liiketoiminnan strateginen kumppani, joka elää arkea yhdessä liiketoimintojen kanssa, tuntee organisaation dynamiikan, kulttuurin ja päätöksenteon mekanismit. Juridiikka ei ole irrallinen funktio, vaan osa päätöksentekoa ja riskienhallintaa. 


Tässä kontekstissa siirtyminen Folksille on ollut kiehtova siirtymä toisenlaiseen tapaan katsoa samaa todellisuutta, nyt tavallaan ulkoa käsin, mutta kuitenkin sisältä. Näin siksi, että Folksin asiakkuuksista merkittävä osa on jatkuvan palvelun asiakkuuksia, joissa avustamme asiakkaita sisäiseen juristiin verrattavassa roolissa.  


Tässä muutamia havaintoja roolien eroista: 


Ulkopuolinen neuvonantaja tarjoaa usein syväsukelluksen johonkin erityiseen kysymykseen taikka ongelmaan, olipa kyse lain tulkinnasta, sopimuksesta, transaktiosta tai riidanratkaisusta. Fokus on selkeä ja asiantuntijuus syvä. 


Yritysjuristi tarkastelee asioita jatkuvassa liiketoimintaympäristön liikkeessä. Hän ei voi keskittyä vain yhteen oikeudenalaan, vaan hänen on parhaimmallaan oltava erinomainen generalisti, juridiikan kymmenottelija. 


Ulkopuolinen neuvonantaja antaa juridisen analyysin ja vaihtoehdot, mutta lopullisen päätöksen tekee asiakas, olkoonkin, että itse uskon vahvasti siihen, että myös ulkopuolisen neuvonantajan lisäarvo syntyy selkeän suosituksen antamisesta. 


Yritysjuristilla on sisäinen omistajuus. Hän osallistuu päätöksentekoon, kantaa vastuuta ja usein myös rakentaa ratkaisuja tilanteissa, joissa ei ole täydellistä vastausta. Hän on paikalla niin voiton kuin tappionkin hetkellä. Omistajuus tuo mukanaan sekä syvemmän vaikutusvallan että suuremman liiketoiminnallisen vastuun. 


Ulkopuolisen neuvonantajan työ etenee usein projektinomaisesti ja vaihtelee asiakkaiden sekä toimeksiantojen mukaan. 


In-house-roolissa työ on jatkuvaa päätöksenteon tukemista sekä arjen neuvontaa. Jänneväli vaihtelee minuuteista kuukausiin. Usein jopa vuosien mittaisiin kehityshankkeisiin. 


Parhaimmillaan in-house-juristi tuntee organisaation syvällisesti, mutta tietää myös, milloin tarvitaan ulkopuolista asiantuntemusta. Vastaavasti hyvä ulkopuolinen neuvonantaja ymmärtää asiakkaansa liiketoimintaa riittävästi ollakseen aidosti hyödyksi, ei pelkästään oikeudellisesti, vaan myös käytännön realiteettien tasolla. 


Mitä olen oppinut? 


Luottamus pitää rakentaa joka kerta uudestaan. Sisäisenä asiantuntijana tunsin kulttuurin, ihmiset ja historian. Konsulttina en saa mitään ilmaiseksi – jokainen asiakas odottaa näyttöjä, kuuntelua ja selkeitä vastauksia. 


Neutraalius on voima, mutta myös haaste. Ulkopuolisena neuvonantajana en ole sidottu sisäisiin valtasuhteisiin tai organisaation jännitteisiin. Mutta samalla en tunne kaikkia vivahteita ja riski tulkintavirheille kasvaa.  


Tuloksen pitää näkyä nopeasti. Organisaation sisällä strategiat ja kehitystyö saattoivat elää pitkissä sykleissä. Konsulttina pitää saada tuloksia näkyviin nopeasti – edes pieni voitto, konkreettinen askel. Ilman sitä asiakkaan usko voi horjua. 


Juristina en ole muuttunut, mutta roolini on. Konsulttina en enää “kuulu joukkoon”, mutta voin olla luotettu tukija. En tee päätöksiä, mutta voin auttaa niiden tekemisessä. Juridinen asiantuntemus pysyy, mutta sen soveltaminen on jatkuvasti kehittyvä taito. 


Miksi Folks? 


Antin ja Annan perustaman sekä talon muiden työntekijöiden kanssa kehittämän Folksin tarina kiehtoi minua ensimmäisestä kontaktista lähtien. Kaikki henkilöt ovat todellisia asiantuntijoita sekä todellisia juridiikan osaajia. Olemme tasa-arvoisia ja tasavertaisia, nauramme ja nautimme työn tekemisestä yhdessä. Tuemme myös toisiamme sekä sparraamme parhaimman lopputuloksen saavuttamiseksi. Meitä on helppo lähestyä. 


Seuraavat xxxx päivää 


Lämmin kiitos Folksin tiimille siitä, että olette tehneet alusta saakka oloni tervetulleeksi. On ilo olla osa yhteisöä, jossa oppiminen, osaaminen ja yhteistyö kulkevat käsi kädessä. Odotan innolla, mitä seuraavat xxxx päivää tuovat tullessaan. 


Tulen jatkossakin tarjoamaan osaamistani ICT – juridiikasta, yrityskaupoista, yhtiöoikeudesta, pörssiyhtiöiden hyvään hallintotapaan liittyvistä kysymyksistä ja sisäpiirisääntelystä. Nämä ovat myös alueita, joihin Folks keskittyy, ja joissa haluamme olla asiakkaidemme apuna sekä luotettuina neuvonantajina.  


Jos harkitset siirtymistä konsultiksi, kysy itseltäsi: oletko valmis oppimaan jatkuvasti uutta ja ansaitsemaan asiakkaiden luottamuksen uudelleen jokaiseen toimeksiantoon? Jos vastaus on kyllä, tervetuloa ulkopuolelle.  Liike-elämä tarvitsee juristeja, jotka ymmärtävät, mitä ulkopuolelta voi tuoda sisälle. 


Kun kaipaat käytännönläheistä lainopillista tukea ja neuvonantoa helpottamaan liiketoimintaasi sekä arvioimaan ja kontrolloimaan riskejäsi, ole yhteydessä.



Mies valkoisessa paidassa seisoo punatiiliseinän edessä, hymyillen rennosti. Tausta on rosoinen ja betoninen. Folksin senior counsel Osmo Lipponen



Osmo Lipponen

Senior Counsel

050 439 1899






Mikäli haluat artikkelit suoraan sähköpostiisi, tilaa Folksin uutiskirje täältä.

bottom of page