Alennusmyynneillä yritykset pyrkivät kasvattamaan tunnettavuuttaan ja lisäämään menekkiä. Lainmukainen alennusmyynti-ilmoittelu ei ole vain asiakkaan etu, sillä oikein toteutettuna se parantaa yrityksen asiakastyytyväisyyttä ja mainetta sekä vahvistaa asiakkaiden luottamusta yritykseen. Etenkin näin alennusmyyntisesongin vilkkaimpaan aikaan on fiksua kerrata pelisäännöt ja varmistaa, että alennusmyynti-ilmoittelu on rehellistä ja läpinäkyvää.
Kestoltaan rajattu alennusmyynti vai yksittäinen tarjouskampanja?
Alennusmyynnin ja yksittäisen tarjouskampanjan erottaminen toisistaan ei aina ole yksiselitteistä. Erottelua voidaan selkiyttää seuraavasti:
Kattavuus: Alennusmyynti kattaa usein laajemman hyödykejoukon kuin tarjous
Ajallinen kesto: Alennusmyynti on yleensä pitkäkestoisempi kuin tarjous
Edun suuruus: Alennusmyynnissä hinnanalennus tai etu on usein suurempi kuin tarjouksessa
Alennusmyynneissä hyödykkeiden hintoja tulee laskea vähintään kymmenen prosenttia alkuperäisestä hinnasta. Lisäksi alennusmyynti-ilmoittelu saa kestää yhtäjaksoisesti enintään kaksi kuukautta ja kalenterivuoden aikana enintään kolme kuukautta. Tarjoukseen viittaavia ilmaisuja saa markkinoida sen sijana korkeintaan yhden kuukauden, eikä samaa hyödykettä koskevat tarjoukset saa toistua peräjälkeen. Kuitenkin sekä alennusmyyntiä että tarjouskampanjaa koskevat pitkälti samat periaatteet ja säännöt, joita käydään läpi seuraavaksi.
Ilmoita tuotteen alin hinta hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana
Vuoden 2023 alusta markkinointisääntelyyn lisättiin ilmoitusvelvollisuus, jonka tarkoituksena on estää hintojen korottaminen juuri ennen alennusmyyntiä ja varmistaa, että alennukset ovat todellisia. Kun ilmoitat hinnanalennuksesta, sinun tulee kertoa myös tuotteen alin hinta, jolla olet myynyt sitä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Alimman hinnan tulee perustua oman myyntipisteesi myyntihintaan, jonka olet perinyt tuotteesta kyseisen ajanjakson aikana. Et voi siten markkinoida myyntipisteesi, kuten outlet-myymäläsi, yleistä edullista hintatasoa alennusmyyntinä ja asettaa hinnanalennuksen lähtökohdaksi esimerkiksi kilpailijan tai päämyymälän hintaa. Kilpailijan hintaan vertaaminen on sallittua vain, jos se ei anna virheellistä kuvaa kuluttajalle koituvan edun määrästä.
Jos alin hinta on saatavilla vain asiakaspalvelun kautta tai piilotettuna linkin taakse, tiedon saaminen edellyttää kuluttajan omaa aktiivisuutta eikä siten täytä lain asettamia vaatimuksia. Tiedon tulee olla helposti ja välittömästi kuluttajan nähtävillä.
Tavarantoimittajan suositushinta ei ole sama asia kuin alin hinta, jolla olet itse myynyt tuotetta. Alennuksen tulee perustua siihen alimpaan hintaan, jolla olet itse myynyt tuotetta. Esimerkiksi outlet-myymälässä alennuksen tulee perustua outletin omiin hintoihin.
Ilmoitusvelvollisuus soveltuu riippumatta siitä, markkinoidaanko yksittäistä tavaraa alennettuun hintaan vai laajempaa, yksilöimätöntä tavarajoukkoa. Tietyt hinnanalennukset on kuitenkin rajattu ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle. Säännöstä ei sovelleta esimerkiksi palveluiden markkinointiin, ”kolme kahden hinnalla” -tyyppisiin paljousalennuksiin eikä tarjouksiin, joissa luvataan toinen tuotekaupan päälle.
Jos järjestät yhtäjaksoisen markkinointikampanjan, joka kestää enintään 60 päivää, ja jossa hinnanalennus suurenee asteittain, voit ilmoittaa alimpana hintana sen hinnan, jolla tuotetta on myyty ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Älä anna perättömiä väitteitä alennuksesta
Yritysten kiusaus korostaa alennuksia näyttävillä viitehinnoilla näkyy kuluttaja-asiamiehen ratkaisuissa. Alennusmyynti-ilmoittelussa käytettävän viitehinnan tulee kuitenkin perustua saman toimipaikan omaan alimpaan aiempaan tuotteesta tai palvelusta perittyyn myyntihintaan. Jos haluat lisäksi ilmoittaa myös muita viitehintoja, kuten ohjevähittäishinnan, varmista, ettei se aiheuta sekaannusta alimpaan hintaan. Myös ohjevähittäishinnan on oltava aito ja ajantasainen hinta, jota tosiasiallisesti peritään kuluttajilta markkinoilla.
Sallittua ei ole myöskään väittää, että alennus on voimassa vain rajoitetun ajan, jos sama hinta jatkuu myös tarjousajan jälkeen. Loputtomiin jatkuvat alennusmyyntikampanjat antavat kuluttajille virheellisen käsityksen myyntipisteen normaalihinnoista sekä alennuksen edullisuudesta.
Yksilöi rajoitukset ja ehdot selkeästi
Älä jätä kuluttajia arvailun varaan siitä, mitkä tuotteet ovat alennusmyynnin tai tarjouksen piirissä. Vältä tulkinnanvaraisuuksia suunnittelemalla ja viestimällä alennusmyynnin ehdot ja rajoitukset selkeästi. Jos alennus esimerkiksi koskee vain tiettyä tuoteryhmää, ilmoita tästä hinnanalennusta kuvaavien ilmaisujen yhteydessä ja huolehdi, että markkinoinnissa on selkeästi eroteltu alennetut tuotteet normaalihintaisista. Selkeänä erotteluna ei pidetä esimerkiksi sitä, jos lehti-ilmoituksessa sekä normaalihintaisten että tarjoustuotteiden hintatiedot esitetään samalla tavalla – isolla punaisella fontilla. Mikäli erottelu ei ole selkeää, kuluttajalle voi muodostua perusteltu käsitys olettaa, että alennuksen piirissä on myyjän koko tuotevalikoima.
Tarjoustuotteiden kohdalla on syytä varmistaa, että tuotetta riittää koko ilmoitetun tarjousajan. Tarvittaessa voit myös rajata alennettuun hintaan tarjottujen tuotteiden kappalemäärää markkinoinnissa. Mikäli tuote loppuu kesken, eikä kappalemäärää ole rajattu, tulee asiakkaalle tarjota mahdollisuus ostaa tuote myöhemmin tarjoushintaan. Jos menekkiä on hankala arvioida, voit myydä tuotteet ns. erämyyntinä, jossa takuuta saatavuudesta ei myönnetä. Erityisesti verkkokauppatilauksissa korostuu se, että käytössä olevat tietojärjestelmät toimivat luotettavasti ja tuotteen saatavuustiedot ajantasaisia, jotta myyjä voi varmistaa sopimuksen mukaisten toimitusten toteutumisen.
Hinta- ja saatavuustietojen sitovuus verkkokaupassa
Kuluttajan tulee voida luottaa siihen, että verkkokaupassa ilmoitetut tuotteen hinta- ja saatavuustiedot pitävät paikkansa. Hintatietoa on pidetty niin olennaisena osana sopimusehtoja, että lähtökohtaisesti isompikaan hintavirhe ei vapauta myyjää vastuusta. Hinnan sitovuuden arvioinnissa olennaista on, olisiko ostajan tullut ymmärtää, että kyseessä oli hintavirhe. Arvioinnissa voidaan huomioida myös muun muassa myyjän yleiset hinnoittelukäytännöt sekä esimerkiksi ostajan käyttäytyminen.
Edes tuotteen loppuminen ei vapauta myyjää vastuusta. Huolellisuusvelvollisuuteen kuuluu muun muassa sen varmistaminen, ettei kuluttaja voi erehdyksessä tilata loppuun myytyä tuotetta. Ilmoita siis saatavuustiedoista ajantasaisesti heti verkkokaupassa, äläkä vasta tilauksen vastaanottamisen jälkeen.
Tarkista myös palvelusi irtisanomisprosessit
Toinen kuluttajien oikeuksiin läheisesti liittyvä teema on maksullisten palveluiden irtisanomisprosessit. Digitaalisten palveluiden aikakaudella kuluttajille on tarjolla lukematon määrä erilaisia maksullisia palveluita, kuten suoratoisto- ja musiikkipalveluita. Palveluiden laajan tarjonnan vuoksi on hyvin tavanomaista, että kuluttajat haluavat välillä irtisanoa käytössään olevia palveluita ja vaihtaa hetkellisesti toiseen palveluntarjoajaan.
Pitääkseen asiakkaat palveluiden parissa mahdollisimman pitkään, yritykset saattavat pyrkiä tekemään tilausten irtisanomisesta mahdollisimman monimutkaista. Kuluttajan irtisanomista ei saa vaikeuttaa pyrkimällä ohjaamaan kuluttajan valintoja esimerkiksi visuaalisin tai tietoteknisin suunnitteluratkaisuin. ”Pimeät käytännöt” voivat sisältää muun muassa monivaiheisia peruutusprosesseja, vaikeasti havaittavia tai piilotettuja peruutuslinkkejä sekä epäselviä ohjeistuksia. Tällaiset irtisanomisprosessit saattavat johtaa siihen, että kuluttaja kyseenalaistaa päätöksensä irtisanoa sopimus, ei saa irtisanottua sopimusta haluamassaan aikataulussa tai jopa luopuu irtisanomisesta kokonaan. Menettely voi muodostua lain näkökulmasta sopimattomaksi.
Varmistaaksesi kuluttajien oikeuksien toteutumisen sekä irtisanomisprosessin lainmukaisuuden:
vältä tarpeettomia vaiheita;
käytä selkeitä painikkeita ja linkkejä;
käytä ajantasaisia, helposti saatavilla olevia ohjeita; sekä
tarjoa mahdollisuus ottaa yhteyttä asiakaspalveluun helposti.
Lopuksi
Huolellisuus ja selkeys sekä alennusmyynti-ilmoittelussa että palveluiden irtisanomisprosesseissa on tärkeää ja voi pelastaa yrityksesi ylimääräisiltä riitatilanteilta sekä vahvistaa asiakkaiden luottamusta yritykseesi. Näitä periaatteita noudattamalla voit rakentaa kestäviä asiakassuhteita ja erottua positiivisesti kilpailijoistasi.
Lisätietoja asiasta antavat:
Anna Paimela
Osakas
+358 40 1648 626
Tiina Nieminen
Junior Counsel
+359 40 0954 740
Mikäli haluat artikkelit suoraan sähköpostiisi, tilaa Folksin uutiskirje täältä.